سایت در حال بروز رسانی می باشد و ممکن است برخی مطالب تکمیل نباشد از صبوری شما سپاسگزاریم.

مؤسسه رصد و پایش چهره نگار سپندار

مهاجرت به کشور
مؤسسه رصد و پایش چهره نگار سپندار

تحصیل پزشکی در اسپانیا

راهنمای جامع

study medicine in spain

اسپانیا

مشاوره رایگان

تحصیل پزشکی در اسپانیا چیست؟

اسپانیا یکی از بهترین و محبوب ترین کشورهای اروپا شناخته می‌شود که به خاطر داشتن شرایط زندگی مناسب پیر گول مقصد مناسبی برای مهاجران تحصیلی است. تحصیل پزشکی در اسپانیا مزایای بسیار زیادی دارد که باعث می‌شود افراد زیادی برای این رشته، به اسپانیا مهاجرت کنند. ما در این مقاله اطلاعات جامعی درباره این مسئله در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بدانید که برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور اسپانیا، به چه مواردی نیاز دارید و باید چه کارهایی انجام دهید.

فهرست مطالب
مشاوره رایگان تلفنی

 

کشور اسپانیا یکی از اعضای سازمان ملل متحد است و به خاطر داشتن اقتصاد بزرگ در سطح جهان، یکی از بهترین کشورها از نظر کیفیت زندگی در سراسر جهان شناخته می‌شود. از این نظر، اسپانیا در رتبه دهم قرار دارد. به همین دلیل هم افراد بسیار زیادی برای تحصیل پزشکی در اسپانیا و داشتن شرایط زندگی مناسب در این کشور، برای مهاجرت اقدام می‌کنند.
برای این که بتوانید برای تحصیل پزشکی در اسپانیا اقدام کنید، فقط کافی است که در دوره‌های کالج اسپانیا که مربوط به پیش پزشکی (pre-medical) است، شرکت کنید. این دوره‌ها که غالباً 1 تا 1.5 سال به طول می‌انجامند، در پایان آزمونی از متقاضیان می‌گیرند که در صورت قبولی، می‌توانند برای تحصیل پزشکی در اسپانیا آغاز به کار کنند.

تحصیل پزشکی در اسپانیا به زبان انگلیسی

یکی از مهم ترین دغدغه متقاضیان برای تحصیل پزشکی در اسپانیا یا هر کشور دیگری، زبان است. می‌توان گفت که اصلی ترین شرط برای قبولی در دانشگاه‌های اسپانیا برای رشته پزشکی، این است که زبان اسپانیایی شما کاملاً قوی باشد و بتوانید در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود قبول شوید.
به همین دلیل باید دانش بالایی در زبان اسپانیایی داشته باشید. علاوه بر این، داشتن مدرک دیپلم که نشان دهد شما 12 سال در کشور خود تحصیل کرده اید هم یکی دیگر از شرایط تحصیل پزشکی در اسپانیا به شمار می‌رود.
برای این که بتوانید شانس خود را برای تحصیل در اسپانیا و پذیرش در دانشگاه های پزشکی این کشور افزایش دهید، نیاز است که حتماً به زبان اسپانیایی، یک دوره کالج بگذرانید. البته این زمانی است که شما نخواهید برای تحصیل پزشکی در اسپانیا هزینه زیادی بپردازید و در دانشگاه‌های دولتی این کشور تحصیل کنید.
شاید برخی از افراد از نظر هزینه مشتری نداشته باشند و نخواهند لزوماً پزشکی را به زبان اسپانیایی یاد بگیرند. همچنین در صورتی که وقت کافی برای یادگیری زبان اسپانیایی ندارید، می‌توانید برای تحصیل پزشکی در اسپانیا با زبان انگلیسی نیز اقدام کنید. با این حال، پزشکی به زبان انگلیسی فقط در دانشگاه‌های غیر دولتی و خصوصی اسپانیا تدریس می‌شود.
در نتیجه، برای این که بتوانید این رشته را به زبان انگلیسی یاد بگیرید، باید هزینه قابل توجهی بپردازید که مبلغ آن بسته به شهر و دانشگاه انتخابی شما، متفاوت است. اما به طور کلی، هزینه دانشگاه‌های خصوصی در اسپانیا به طور سالیانه تقریباً بین 10 هزار تا 15 هزار یورو است.

البته لازم به ذکر است که این دانشگاه‌ها هم رشته پزشکی را فقط در سال اول به زبان انگلیسی تدریس می‌کند و بعد از گذشت این سه سال، مجدداً تحصیل پزشکی در اسپانیا به همان زبان اسپانیایی تغییر می‌کند. به احتمال زیاد بعد از گذشت سه سال زندگی و تحصیل در این کشور، با زبان اسپانیایی نیز آشنا شده اید.

هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا

برای تحصیل پزشکی در اسپانیا باید بدانید که هزینه زندگی در این کشور بسیار مقرون به صرفه است. به همین دلیل هم اسپانیا را یکی از ارزان ترین کشور‌های اروپا به شمار می‌آورند. در اینجا برخی از مهم ترین هزینه‌ها در اسپانیا را به اختصار توضیح می‌دهیم.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی

در شرایط عادی و رشته‌های معمولی، شما برای تحصیل پزشکی در اسپانیا فقط باید هزینه ای بین 1000 تا 3000 یورو در سال بپردازید. این در حالی است که هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا و رشته‌های زیر شاخه پزشکی، نسبتاً بیشتر از رشته‌های معمولی است.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی

همچنین در صورتی که بخواهید این رشته را در زبان انگلیسی در یکی از دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا بگذرانید، باید سالیانه تقریباً بین 8000 تا 15000 یورو بپردازید. این هزینه فقط برای دانشگاه‌های خصوصی است و باید هزینه مجزایی برای زندگی در این کشور کنار بگذارید.

هزینه زندگی در اسپانیا

در صورتی که بخواهید برای تحصیل پزشکی در اسپانیا زندگی کنید، برای کاهش هزینه‌های خود، بهتر است شهری ارزان قیمت پیدا کنید. برای مثال، هزینه زندگی در بارسلونا و مادرید که محبوب ترین شهرهای اسپانیا شناخته می‌شوند، خیلی بیشتر از سایر شهرهاست.

مثلاً اگر بخواهید در بارسلونا زندگی کنید، در هر ماه باید هزینه ای بین 700 تا 1500 یورو برای اجاره آپارتمان بپردازید. این هزینه در شهر مادرید به 500 تا 1000 یورو کاهش پیدا می‌کند. هزینه‌های خورد و خوراک و بیمه درمانی نیز در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی، خیلی مقرون به صرفه تر بوده و به ترتیب بین 200 تا 400 یورو و 30 تا 60 یورو است.

بورس تحصیلی اسپانیا

متاسفانه بورس تحصیلی برای تحصیل پزشکی در اسپانیا برای دانشجویان سایر کشورها وجود ندارد. به طورکلی، بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی که از خارج از اتحادیه اروپا به اسپانیا می‌آیند، وجود ندارد.
این در حالی است که دانشجویان مقطع دکترا فارغ از ملیت، می‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنند. پس به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که تحصیل پزشکی در اسپانیا به صورت رایگان ارائه نمی‌شود. البته به خاطر پایین بودن هزینه‌ها در اسپانیا، این موضوع خیلی نگران کننده نیست.

مدت زمان تحصیل پزشکی در اسپانیا

مدت زمان تحصیل پزشکی در اسپانیا و دوره ای که باید برای پایان درس خود بگذرانید، تقریباً 6 سال است. در این 6 سال، 2 سال اول دروس بالینی پزشکی را فرا می‌گیرید. این دروس شامل علوم پزشکی در حوزه‌های مختلف زیست شناسی، آناتومی پایه، فیزیک، فیزیولوژی و فرایند‌های طبیعی یا غیرطبیعی در اندام بدن می‌شوند. در این دوره، شما وقت کافی دارید که تمام اصول اولیه پزشکی را به طور کامل یاد بگیرید.
بعد از گذشت این 2 سال، برای تحصیل پزشکی در اسپانیا باید تحصیلات بالینی خود را تحت نظر پزشکان متخصص در این کشور آغاز کنید. بعد از این که 6 سال تحصیل در اسپانیا برای شما به اتمام رسید، می‌توانید برای خواندن تخصص هم در این کشور ماندگار شوید. البته این موضوع، شرایط مخصوص به خود را دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، بعد از این که 6 سال تحصیل پزشکی در اسپانیا برای شما به اتمام رسید، می‌توانید برای تحصیل تخصص پزشکی نیز اقدام کنید. شاید برای شما جالب باشد که شما این امکان را دارید که از بین تقریباً 47 رشته برای تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا برای خود انتخاب کنید. در نتیجه، شما می توانید بهترین رشته بر اساس سلیقه و هدف خود را انتخاب کرده و برای تحصیل پزشکی در اسپانیا کارهای خود را ادامه دهید.

مدت زمان دوره تخصص در کشور اسپانیا به رشته انتخابی شما بستگی دارد و غالباً بین 3 تا نهایتاً 6 سال طول می‌کشد. اگر می‌خواهید بدانید که آیا مدرک تحصیل پزشکی در اسپانیا در سایر کشورها اعتبار دارد یا خیر، در این بخش به این سوال شما پاسخ می‌دهیم. خوشبختانه مدارک گرفته شده از دانشگاه‌های کشور اسپانیا، در کشور ایران کاملاً اعتبار دارند و شما می‌توانید به راحتی برای کار در کشور خود اقدام کنید.
علاوه بر این، بعد از این که تحصیل پزشکی در اسپانیا برای شما به اتمام رسید و در صورت نیاز، تخصص خود را نیز گرفتید، این امکان را دارید که برای گرفتن اقامت این کشور اقدام کنید. در این شرایط، اقامت یک ساله به شما داده می‌شود که در این مدت زمان می‌توانید به صورت تمام وقت در کشور اسپانیا مشغول به کار شوید. بعد از پیدا کردن شغل مورد نظر در این کشور، می‌توانید اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تغییر دهید و 5 سال به صورت متمادی در این کشور بمانید.
برای این که بتوانید برای تخصص و تحصیل پزشکی در اسپانیا اقدام کنید، باید قبل از همه چیز مدارک خود را به سفارت اسپانیا در کشور خود فرستاده باشید و این سفارت، آن‌ها را تایید کرده باشد. همان طور که پیش از این نیز گفتیم، بلد بودن زبان کامل اسپانیایی تأثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌های شما برای تحصیل در این کشور دارد.
بعد از تایید مدارک و یادگیری کامل این زبان، باید مدارک مورد نیاز را ارائه کرده و برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنید. پس از مرحله بعدی، شرکت در آزمون MIR است که می‌توانید برای تخصص و تحصیل پزشکی در اسپانیا اقدام کنید. مهم ترین مدارکی که برای تخصص و تحصیل پزشکی در اسپانیا نیاز دارید، شامل موارد زیر می‌شوند.
• گواهی زبان اسپانیایی
• معدل بالای دیپلم یا مدرک پزشکی
• گواهی بیمه دانشجویی در اسپانیا
• مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی
• ویزای تحصیلی اسپانیا
• گذرنامه با اعتبار بالا
• مدرکی که نشان دهد سطح زبان اسپانیایی شما حداقل C2 یا این است.
برای این که بتوانید برای تحصیل پزشکی در اسپانیا و گرفتن تخصص اقدام کنید، باید حتماً مدرک پزشکی داشته باشید. کسانی که دروس مربوط به مهارت‌های لازم درباره امور پیراپزشکی مانند دستیار پزشکی را گذرانده باشند، می‌توانند در آزمون تخصص شرکت نمایند.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

علاوه بر تحصیل پزشکی در اسپانیا که طرفداران بسیار زیادی دارد، تحصیل در رشته دندانپزشکی نیز مزیت‌های بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. نه تنها شما می‌توانید از دانشگاه‌های ممتاز و باکیفیت اسپانیا برای تحصیل دندانپزشکی بهره مند شوید، بلکه هزینه تحصیل در این رشته بسیار مقرون به صرفه است.

حتی می‌توان گفت که هزینه این رشته از هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا هم پایین تر است و اگر بخواهید در دانشگاه‌های دولتی دندانپزشکی را یاد بگیرید، فقط کافی است که سالیانه تقریباً 1000 یورو بپردازید. این رقم در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی واقعاً ناچیز است. البته باید بدانید که تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا هم مانند پزشکی، نیاز به یادگیری زبان اسپانیایی دارد و شما باید مدرکی دال بر اثبات این موضوع ارائه دهید.
در صورتی که بخواهید دندانپزشکی را به زبان انگلیسی فرا بگیرید، انتخاب‌های شما محدود تر می‌شوند و می‌توانید به سراغ دانشگاه‌های خصوصی بروید. این موضوع دقیقاً مانند تحصیل پزشکی در اسپانیا بوده و برای تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی، باید تقریباً 20000 یورو در سال بپردازید. از این رو، به نظر می‌رسد که یادگیری زبان اسپانیایی و گرفتن مدرک آن به صرفه تر باشد. دوره دندانپزشکی در این کشور، تقریباً 5 سال به طول می‌انجامد.

ادامه تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا

در صورتی که می‌خواهید برای ادامه تحصیل پزشکی در اسپانیا اقدام کنید، باید آزمون‌هایی بدهید که بعد از موفقیت در آن‌ها، امکان ورود به دانشگاه این کشور را خواهید داشت. بعد از قبولی در این آزمون، وقت آن می‌رسد که برای همسان سازی مدارک تحصیلی خود اقدام نمایید.

این مسئله برای دانشجویان بین المللی که خارج از اتحادیه اروپا هستند و می‌خواهند برای تحصیل پزشکی در اسپانیا اقدام کنند، کاملاً ضروری است. در صورتی که درس مورد نیاز و معادل برای ادامه تحصیل پزشکی در اسپانیا را در کشور خود گذرانده باشید، باید برای دانشگاه مورد نظر خود آزمون ورودی بدهید.

این آزمون‌ها غالبا از طریق دانشگاه آموزش از راه دور اسپانیایی که UNED نامیده می‌شوند، برگزار خواهند شد. این آزمون‌ها برای تحصیل پزشکی در اسپانیا غالباً در اواخر ماه مه و سپتامبر اجرا می‌شوند و برای شرکت در آن‌ها، باید حتما از قبل ثبت نام کرده باشید.

اقدام برای تحصیل پزشکی در اسپانیا و ارسال مدارک لازم، کار بسیار پیچیده و دشواری است. به همین دلیل هم شاید شما به تنهایی نمی‌توانید این کارها را انجام دهید. از آنجا که این مسئله تأثیر بسیار زیادی در زندگی آینده افراد دارد، ما در مؤسسه مهاجرتی چهره نگار به شما کمک می‌کنیم که بدون هیچ گونه نگرانی، از دانشگاه مورد نظر خود برای رشته پزشکی، دندانپزشکی یا رشته‌های مربوط به آن‌ها، پذیرش بگیرید.

مزایای مهاجرت به روش تحصیل پزشکی در اسپانیا

آموزش با کیفیت بالا

اسپانیا دارای دانشکده های پزشکی مشهوری است که آموزش با کیفیت بالا و آموزش دقیق ارائه می دهند.

هزینه های تحصیل مقرون به صرفه

در مقایسه با سایر کشورها، هزینه های تحصیل پزشکی در اسپانیا به طور کلی مقرون به صرفه تر است. این امر آن را به گزینه ای جذاب برای دانش آموزانی که به دنبال آموزش مقرون به صرفه هستند تبدیل می کند.

مدارک معتبر بین المللی

مدارک پزشکی اسپانیایی در سطح جهانی به رسمیت شناخته می شوند، به این معنی که فارغ التحصیلان می توانند در بسیاری از کشورهای جهان به طبابت بپردازند یا تحصیلات یا تخصص های بیشتری را در خارج از کشور دنبال کنند.

معایب مهاجرت به روش تحصیل پزشکی در اسپانیا

موانع زبان

در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های اسپانیا برنامه‌های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، اکثر دوره‌ها به زبان اسپانیایی برگزار می‌شوند.

فرآیند پذیرش رقابتی

پذیرش در دانشکده های پزشکی در اسپانیا می تواند بسیار رقابتی باشد، به ویژه برای دانشجویان بین المللی. رعایت شرایط سختگیرانه و قبولی در آزمون های ورودی می تواند چالش برانگیز باشد.

مدت طولانی تحصیل

مطالعات پزشکی در اسپانیا معمولاً شش سال طول می کشد که ممکن است بیشتر از برخی از کشورها باشد. این مدت طولانی به هزینه کلی زندگی می افزاید و ممکن است ورود به نیروی کار را به تاخیر بیندازد.

سوالات متداول تحصیل پزشکی در اسپانیا

خوشبختانه مدرک پزشکی در اسپانیا اعتبار بالایی دارد و نه تنها در ایران، بلکه در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا نیز قابل قبول است.

کسی که برای تحصیل در اسپانیا اقدام می کند، می تواند برای دریافت ویزای همراه نیز درخواست کند. فرد متقاضی باید بعد از ثبت نام در دانشگاه، اجاره ملک و باز کردن حساب بانکی، همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را نیز با استفاده از دعوت نامه به اسپانیا ببرد.

مقالات مرتبط

سایر روش های مرتبط

تحصیل کارشناسی در فرانسه

تحصیل دکتری در فرانسه

تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

تحصیل دکتری در ایتالیا

تحصیل کارشناسی در ایتالیا

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل کارشناسی در چین

تحصیل کارشناسی ارشد در چین

تحصیل کارشناسی در چک

تحصیل کارشناسی ارشد در چک

تحصیل کارشناسی ارشد در فنلاند

تحصیل دکتری در فنلاند

تحصیل کارشناسی در فنلاند

تحصیل کارشناسی در ترکیه

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

تحصیل کارشناسی در اسپانیا

تحصیل دکتری در اسپانیا

تحصیل دکتری در آلمان

تحصیل کارشناسی در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

تحصیل دکتری در کانادا

تحصیل کارشناسی در کانادا

تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

تحصیل دکتری در انگلیس

تحصیل کارشناسی در انگلیس

تحصیل دکتری در اتریش

تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش

تحصیل کارشناسی در اتریش

اگر مایل هستید در انتخاب روش و کشور مناسب خودتان راهنمایی اخذ کنید، با ما در تماس باشید...

نظرات دیگران درباره تحصیل پزشکی در اسپانیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس رایگان

اگر می‌دانید چه کشور و چه روشی مناسب شماست،
از میان بیش از ۱۶۰ روش موجود دست به انتخاب بزنید.

لطفا اطلاعات زیر را تکمیل نمایید

کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

فرم ارزیابی مهاجرت

"*" indicates required fields

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .